Skip to content

Seznámení s ozoboty

V rámci Elixíru digitálních technologií jsme se domluvili, že bychom měli učitelům nabídnout i konkrétní pomoc. Jako první vlaštovku jsme zvolili nákup ozobotů. Ty jsou sice už čím dál častěji využíváni i v běžné výuce, ale zdaleka ještě nejsou tak rozšířeni. Proto jsem velmi rád, že mohu poděkovat lidem z Elixíru, že nám zakoupili sadu 8 + 8 ozobotů, byť ještě nebyly k dispozici na říjnovém setkání. Naštěstí se je podařilo doručit na ZŠ v Hodkovicích a od listopadu budou k dispozici i dalším.

S ozoboty jsme se tedy seznámili tak, jak se sluší, když se s nimi začíná. Na pořadu byla tedy především práce s fixami a papírem, ale vyzkoušeli jsme i hru, kdy ozobot kreslil obrazce a my je hádali. Tady už je samozřejmě potřeba programování a příprava předem. Využíval se i tablet s Androidem, kde na 10" obrazovce už lze pracovat s ozobotem jako na papíře a jsou tam i bonusové možnosti.

Setkání sice splnilo účel, ale ukázalo se, že musíme příště zapracovat na dalších konkrétních úkolech a programování na počítači.

Pro začátky s ozoboty doporučuji následující odkazy a tipy:

Nákup ozobota - firma Easystore je tak laskava, že nabízí školám 30 % slevu
Prezentace z workshopu 2017 - doposud asi nepřekonaný metodický materiál pro začátky s ozoboty
Vybrané odkazy na webu ZŠ Rýnovice - např. vylepšený papír s kódy v češtině
Programování ozobota - nejprve asi na games.ozoblockly.com, pak přímo ozoblockly.com
Fixy - dobře fungují Centropen s 5 mm skoseným koncem typ 8560

Jako vedlejší efekt setkání vidím, že jsme se mohli seznámit s projektem NIDV (název SYPO), který se mimo jiné týká Krajských ICT metodiků (tzv. KIM) a později i školních metodiků. Z hlediska představ fungování Elixíru jde o jinou činnost, která nemá bezprostřední dopad na nás v centru, ale která by mohla být zajímavá v budoucnu pro lidi na jednotlivých školách. Zatímco Elixír chceme více směrovat do praxe, než teoretických rozborů, KIM bude spíše koordinovat pomoc školám s tím, co je trápí a co by se mělo na úrovni krajů a státu udělat. Projekt NIDV tedy poběží paralelně vedle jiných aktivit, které by mohly školám pomoci s digitálním vzděláváním, ale až čas ukáže, co nám pomůže nejvíce. Další informace u našeho KIMa, pana RNDr. Pavla Pešata, PhD.

Pavel Pešat píše:

Zdravím všechny a potvrzuji, že mým primárním cílem krajského ICT metodika projektu SYPO je podpora všem, kteří se podílejí na využívání digitálních technologií ve vzdělávání. Důležitým a trvalým cílem Elixíru i mým je rozšiřování naší komunity, protože pomoci můžeme v první řadě těm, o kterých víme a kteří se na nás obrátí – jsme na stejné ICT lodi plavící se na rozbouřených vlnách probíhajících změn vzdělávání, RVP, inovací tchnologií, nových metodik, pohledů na digitální gramotnost atd. Pro podporu sdílení aktuálních informací jsem založil na FB skupinu Severočeský Digigram a Infomysl https://www.facebook.com/groups/2071614122899752/?ref=br_rs, ve které budu průběžně šířit novinky a zajímavosti o vyučování informatice, IT projektech ve vzdělávání, konferencích a vzdělávacích akcích pro učitele. Bude mi ctí a potěšením, když alespoň malou část vašeho profesionálního života přenesete do naší on-line komunity a v diskusích najdete pro sebe něco nového a užitečného.

A jeden praktický k Ozobotům. Existuje programová podpora pro Android - aplikace kreslící vodicí čáry a kódy na displej tabletu. OzoBot: http://ozobot.sandofky.cz/aplikace-ozobot/. Na webu https://ozobot.com/ je ale jen OzoBlockly, jednoduchý OzoBot má problémy s instalací na novějších Androidech. Zkoušeli jste to někdo? Jaké máte zkušenosti?

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..