Březnové setkání je věnováno Scratchi. Cílem je ukázat, že jde nejen o výbornou programovací platformu pro začátečníky a tím i malé děti, ale že jde i o velmi pokročilé rozhraní pro tvorbu na vysoké úrovni. Scratch lze využít i v propojení s různou elektronikou. Jako motivaci si nabízíme ukázku ovládání programu ve Scratchi pomocí externí elektronické desky PicoBoard a ovládání drona Ryze Tello.
Představovat komunitní web scratch.mit.edu si tady nebudeme. Zaměříme se přímo na nápady našich učitelů, které se nám mohou při výuce hodit.
V první řadě, ačkoli dobrých zdrojů je opravdu mnoho, musíme doporučit web výuky programování ZŠ Sluníčková z Kadaně. Autorem je Radek Vinický a už stránka samotná je opravdu inspirací svým uspořádáním a grafikou, ale podstatná je i metodická struktura a podpůrné materiály. Vše je doplněno o prvky gamifikace, takže si výuku opravdu užíváme. Existuje vůbec něco podobného i jinde? Můžete přispět v komentáři.
Pro úplný začátek a vyzkoušení Scratche můžeme zvolit např. přehledný návod na rvp.cz - ovládání vrtulníku - kde vložíme postavu, měníme její kostým a máme tam i pozadí. Výhodou ukázky je jednoduchost a hravost - Scratch je koneckonců především o tvorbě her (bavíme-li se o drtivé většině ukázek, které tam najdeme).
O webu imysleni.cz už byla také řeč v souvislosti s učebnicemi pro budoucí změnu ve výuce směrem k využití digitálních technologií. Web má ale velmi inspirativní a bohatý rozcestník Inspiromat (na úvodní stránce trochu níže, viz obrázek).
Pro Scratch si můžeme na webu stahnout učebnice vytvořené pro 1. i 2. stupeň: https://imysleni.cz/ucebnice
Pokud upřednostňujete videotutoriály, rozhodně zkuste Kidscodr, který je v češtině pod tímto odkazem.
Na Root.cz vycházel velmi podařený seriál Jazyky pro výuku programování, kde je pro nás z řad pokročilých především velmi inspirativní série s názvem Scratch - plnohodnotný programovací jazyk nebo jen dětské puzzle?
Závěrem ještě některé zajímavé tipy:
Využití Scratche v matematické úloze (též hezká ukázka využití podprogramů)
https://scratch.mit.edu/projects/289471665/editor/
Hanku Šandovou a její ozoboty jistě nemusíme představovat, ale pěkný je i její seriál ke Scratchi ve výuce.
Zájemce o programování s PicoBoardem směřuji na jejich Wiki.
Jestliže vás zaujalo programování drona pomocí Scratche, tak jednoduchá návod krok za krokem je např. zde. K dronu Tello a jeho programování a vůbec využití chystám samostatný článek.
Uvítáme vaše komentáře a tipy, je jasné, že problematika programování ve Scratchi je mnohem širší téma, ale snad tento článek trochu pomůže v orientaci začátečníkům a přispěje i pokročilým.