Učebnice informatiky dostupné na webu imysleni.cz jsou mezi učiteli oblíbené a chválené. Měli jsme štěstí, že oba autoři pracují na liberecké Technické univerzitě. Podařilo se nám s nimi sejít přímo u nich, vyslechnout si a vyzkoušet, s jakými myšlenkovými úvahami učebnice vznikaly a jak s nimi tedy pracovat.
Přinášíme vám nyní souhrn postřehů z tohoto setkání. Velký dík patří především Honzovi, protože ač zvolen čerstvě do poslanecké sněmovny, odskočil si ten den za námi přímo z dovolené.
Setkání se nakonec nejdříve neslo v duchu sdílení dobrých příkladů k nové informatice. Proto je uvádíme jako první. Pokud chcete číst rovnou komentáře k učebnicím, najdete je níže na stránce.
Úvodem postřehy k zavádění nové informatiky
Možnosti pořízení HW a SW
- určí se normativem dle Národního plánu obnovy
- nepůjde pořídit pevné PC
- konektivita půjde z jiného balíku (IROP)
- SW využitelný ve výuce (problém s antiviry apod)
Revize ICT v RVP ZV
- web revize.edu.cz
- zde níže Náběh výuky dle RVP ZV => PDF, jaké udělat kroky
Modelové ŠVP (na imysleni.cz)
- nevnímat je jako vzorové!
- jde o inspiraci, lze se odchýlit
- 4 varianty, podle toho, kolik prostoru tomu chce škola věnovat
- první dvě => 2+4 h INF, první bez robotů
- třetí => 3+5 h INF
- čtvrtá pro progresivní školy nebo s více učiteli INF
- když bude požadavek učit v informatice i digitální kompetence, je třeba si vyžádat přidání hodin
Užitečná zamyšlení Honzy Berki
- při uvažování nad nákupem robotických hraček a stavebnic je třeba si postavit vedle sebe dva protipóly - jsou atraktivní pro žáky × ale jsou dostatečným přínosem pro výuku nové informatiky?
- digikompetence - všem bylo jedno, jak to učím - a jak to, že nevadilo, že je učím něco z jiného předmětu - např. vytvářet text - vždyť já jen vím navíc, kde na to najít jaké tlačítko - ale umím vytvářet správně dlouhý strukturovaný text?
- výstupy digikompetencí obsahují to, co se dělalo už dřív, akorát teď to budou dělat digitálně => skutečně přidáváme nová témata učitelům češtiny nebo matematiky? - např. v celku Závislosti, vztahy a práce s daty je Vyjádří funkční vztah tabulkou, rovnicí, grafem
- UČTE JEN TO, CO POTŘEBUJE ŽÁK (ano, občas nevíme, co bude potřebovat 😉
Vhodné zdroje k nové informatice
Novinka na Bobříkovi informatiky - sestavy úloh
- ibobr.cz
- z vybraných úloh vyrobím přes odkazy zadání pro žáky
- měl by být i export pro učitele
- úlohy mají své ID - žákovi by to mělo otevřít danou úlohu
Rozcestník Ema
- ema.rvp.cz
- ověřené a kvalitní výukové materiály
Poznámky k učebnicím informatiky
Při používání učebnic prosím mějte na paměti, že byly vytvořeny v době, kdy očekávané výstupy byly lehce odlišné od těch schválených v "nové informatice". Připravuje se rozšíření.
Rozbor typické části s úlohami:
- je tam vždy informace, kolik vyučovacích hodin asi téma zabere
- nenajdete zde čistě výkladové aktivity
- první část je zamýšlena jako motivace k diskuze mezi žáky navzájem
- pak následuje diskuze žáků s učitelem
- vždy zde najdeme odpovědi, jaké asi byly očekávány od žáků
- pak následuje komentář, proč byla daná aktivita zadána
- př. kódujeme obrazem - aktivita pro 2. st. - předpokládá se, že žák má zkušenost s úlohami z učebnice pro 1. stupeň, přesto doporučujeme některé aktivity z první učebnice zopakovat
- po diskuzní části následuje druhá část - zážitková
- třetí část - rozšíření - není počítáno do časové dotace a není nutné
- poslední část - shrnutí - čistě pro učitele, ne pro žáka (byť zde občas hovoříme jazykem žáka - aby bylo zřejmé, jak s nimi mluvit)
Úlohy neobsahují žádný výklad a žádné definice. Očekává se, že se s nimi seznámí až na střední škole, někde ani tam ne (a až na VŠ).
Na konci kapitoly jsou dva typy úloh na ověření - první si klade za cíl zjistit, zda žák porozuměl tématu - druhý typ jsou "bobří úlohy". Bobří často spojují víc témat dohromady - např. u úlohy na modely potřebuji umět i kódování.