Skip to content

Učebnice informatiky očima Jana Berki a Jindry Drábkové

Učebnice informatiky dostupné na webu imysleni.cz jsou mezi učiteli oblíbené a chválené. Měli jsme štěstí, že oba autoři pracují na liberecké Technické univerzitě. Podařilo se nám s nimi sejít přímo u nich, vyslechnout si a vyzkoušet, s jakými myšlenkovými úvahami učebnice vznikaly a jak s nimi tedy pracovat.

Přinášíme vám nyní souhrn postřehů z tohoto setkání. Velký dík patří především Honzovi, protože ač zvolen čerstvě do poslanecké sněmovny, odskočil si ten den za námi přímo z dovolené.

Setkání se nakonec nejdříve neslo v duchu sdílení dobrých příkladů k nové informatice. Proto je uvádíme jako první. Pokud chcete číst rovnou komentáře k učebnicím, najdete je níže na stránce.

Úvodem postřehy k zavádění nové informatiky

Možnosti pořízení HW a SW

  • určí se normativem dle Národního plánu obnovy
  • nepůjde pořídit pevné PC
  • konektivita půjde z jiného balíku (IROP)
  • SW využitelný ve výuce (problém s antiviry apod)

Revize ICT v RVP ZV

  • web revize.edu.cz
  • zde níže Náběh výuky dle RVP ZV => PDF, jaké udělat kroky

Modelové ŠVP (na imysleni.cz)

  • nevnímat je jako vzorové!
  • jde o inspiraci, lze se odchýlit
  • 4 varianty, podle toho, kolik prostoru tomu chce škola věnovat
  • první dvě => 2+4 h INF, první bez robotů
  • třetí => 3+5 h INF
  • čtvrtá pro progresivní školy nebo s více učiteli INF
  • když bude požadavek učit v informatice i digitální kompetence, je třeba si vyžádat přidání hodin

Užitečná zamyšlení Honzy Berki

  • při uvažování nad nákupem robotických hraček a stavebnic je třeba si postavit vedle sebe dva protipóly - jsou atraktivní pro žáky × ale jsou dostatečným přínosem pro výuku nové informatiky?
  • digikompetence - všem bylo jedno, jak to učím - a jak to, že nevadilo, že je učím něco z jiného předmětu - např. vytvářet text - vždyť já jen vím navíc, kde na to najít jaké tlačítko - ale umím vytvářet správně dlouhý strukturovaný text?
  • výstupy digikompetencí obsahují to, co se dělalo už dřív, akorát teď to budou dělat digitálně => skutečně přidáváme nová témata učitelům češtiny nebo matematiky? - např. v celku Závislosti, vztahy a práce s daty je Vyjádří funkční vztah tabulkou, rovnicí, grafem
  • UČTE JEN TO, CO POTŘEBUJE ŽÁK (ano, občas nevíme, co bude potřebovat 😉

Vhodné zdroje k nové informatice

Novinka na Bobříkovi informatiky - sestavy úloh

  • ibobr.cz
  • z vybraných úloh vyrobím přes odkazy zadání pro žáky
  • měl by být i export pro učitele
  • úlohy mají své ID - žákovi by to mělo otevřít danou úlohu

Rozcestník Ema

  • ema.rvp.cz
  • ověřené a kvalitní výukové materiály

Poznámky k učebnicím informatiky

Při používání učebnic prosím mějte na paměti, že byly vytvořeny v době, kdy očekávané výstupy byly lehce odlišné od těch schválených v "nové informatice". Připravuje se rozšíření.

Rozbor typické části s úlohami:

  • je tam vždy informace, kolik vyučovacích hodin asi téma zabere
  • nenajdete zde čistě výkladové aktivity
  • první část je zamýšlena jako motivace k diskuze mezi žáky navzájem
  • pak následuje diskuze žáků s učitelem
  • vždy zde najdeme odpovědi, jaké asi byly očekávány od žáků
  • pak následuje komentář, proč byla daná aktivita zadána
  • př. kódujeme obrazem - aktivita pro 2. st. - předpokládá se, že žák má zkušenost s úlohami z učebnice pro 1. stupeň, přesto doporučujeme některé aktivity z první učebnice zopakovat
  • po diskuzní části následuje druhá část - zážitková
  • třetí část - rozšíření - není počítáno do časové dotace a není nutné
  • poslední část - shrnutí - čistě pro učitele, ne pro žáka (byť zde občas hovoříme jazykem žáka - aby bylo zřejmé, jak s nimi mluvit)

Úlohy neobsahují žádný výklad a žádné definice. Očekává se, že se s nimi seznámí až na střední škole, někde ani tam ne (a až na VŠ).

Na konci kapitoly jsou dva typy úloh na ověření - první si klade za cíl zjistit, zda žák porozuměl tématu - druhý typ jsou "bobří úlohy". Bobří často spojují víc témat dohromady - např. u úlohy na modely potřebuji umět i kódování.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..